CONGRÉS “BALEARS PER LA INCLUSIÓ” A MENORCA
El divendres 20 i el dissabte 21 d’octubre s’ha celebrat a Menorca el Congrés “Balears per la inclusió” organitzat per diverses entitats, entre elles, el Consell Escolar de les Illes Balears.
Aquestes jornades han inclòs ponències i activitats que s’han realitzat a l’Orfeó Maonès i a la sala de plens del Consell Insular de Menorca.
El divendres es va inaugurar l’acte amb l’actuació d’alguns components de Danza Viva, sota la direcció de na Laia Costa.
A continuació, un grup d’Estudiants per la inclusió va presentar el documental ”Quererla es crearla”, que aborda el sentit profundament humà de l’educació inclusiva i la necessitat de generar un moviment social que la faci realitat. També varen assistir alguns dels protagonistes del documental, que a la vegada son integrants de QUERERLA ES CREARLA, col·lectiu de famílies amb fills i filles amb discapacitat, que està lluitant per una perspectiva inclusiva en l’educació, per a aconseguir una societat més justa, solidària i democràtica.
Tot seguit, es va fer un interessant col·loqui amb Nacho Calderón, professor de Teoria de l’Educació, investigador d’educació inclusiva, diversitat i desigualtat de la Universitat de Màlaga i fundador del moviment “Quererla és crearla”; Antón Fontao, membre del grup d’Estudiants per la inclusió i Alejandro Calleja, activista dels drets de les persones amb diversitat funcional i que va lluitar per què el seu fill Rubén fou acceptat a l’escola ordinària.
El dissabte es va inaugurar l’acte amb les intervencions de Pepita Costa, presidenta del CEIB, Orestes Carreras, president d’ASINPROS i Carmen Reynés, Consellera de Benestar Social del Consell Insular de Menorca. També es va comptar amb la presència d’uns ponents de luxe i experts en la temàtica com Silvana Corso, docent, pedagoga i autora argentina, especialista en inclusió educativa i Joan Jordi Muntaner, professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la Universitat de les illes Balears, que varen presentar les seves ponències.
Na Silvana Corso ens va parlar de com implementar una educació inclusiva a l’aula, va incidir en la necessitat que tots els professionals de l’educació es formin i la importància de canviar la mirada cap a la diversitat, en el sentit de no voler arribar als mateixos objectius amb tot l’alumnat.
Joan Jordi Muntaner defineix l’educació inclusiva com “aquella que es desenvolupa en els centres i les aules ordinàries en les que participen i aprenen tots els alumnes independentment de les seves característiques”.
A continuació, els assistents es varen reunir en grups de treball per a desenvolupar un document amb propostes sobre com exercir i implementar la inclusió en l’entorn educatiu, comunitari i laboral. Després varen tenir l’oportunitat d’exposar les seves conclusions i per finalitzar es va procedir a la lectura d’un manifest.
Una de les conclusions a les que es va arribar és que s’ha d’invertir més en educació i s’han de destinar més recursos per a garantir la igualtat d’oportunitats en els centres educatius. És la única manera d’arribar a una educació inclusiva de qualitat.
Unes jornades molt emotives i profitoses d’on vàrem sortir carregats amb energies renovades per continuar treballant i creant espais per dialogar, aprendre i compartir experiències per tal de conscienciar a altres persones de la importància de millorar l’educació inclusiva en les nostres illes, com a únic camí cap a la igualtat i la justícia social.
Agraïm la col·laboració de totes les entitats que han fet possible que aquest acte es dugués a terme, al Consell Insular de Menorca que ens va cedir l’espai, a na Mª Àngels Andreu que va conduir i moderar l’acte els dos dies i a tots els assistents a la trobada, que amb tanta generositat varen dedicar el seutempslliure del cap de setmana a participar al congrés.