Entrevista al president del CEIB

Last Updated: juny 8, 2023By Tags: ,

EDUCACIÓ. ARA
BALEARS. MERCÈ PINYA Palma. 19/09/2015

Pere Carrió:
“Hem de fer canvis per incloure entitats que no hi són”

.—————————————————————-.

Heu tornat a un càrrec
que ja coneixíeu. Què ha canviat d’ençà?

Hem trobat un CEIB
institucionalment desmuntat, amb el personal desmoralitzat i amb un
torcebraç continuat entre la Presidència i els membres. Ha estat
un període d’una crisi molt forta i provocada.

 

Hi ha hagut una pèrdua
d’atribucions deliberada ?

S’ha intentat treure-li
representativitat i donar-n’hi més a l’administració. A més,
tot s’ha tramitat per via d’urgència, una manera d’eludir la
participació ja que per aquesta via els assumptes només passen per
la comissió permanent i pel ple.

Se us obre un repte molt
important que és retornar la representativitat al CEIB. Com ho
fareu?

Les primeres passes que hem de
fer són els canvis dels representants de les administracions per
motius de les eleccions i canviar també els representants sindicals
d’acord amb els resultats de les seves eleccions, que foren a
final d’any i m’ha estranyat que encara no s’haguessin
canviat. Només amb això el CEIB ja canviarà de membres.

Però anireu més enllà?

Clar. Immediatament es convocarà
un ple perquè la Conselleria ens expliqui les seves línies de
Govern. Al mateix temps, farem un pla de treball per al primer any
per intentar abordar dos temes importants que ens vénen: proposar
una modificació del CEIB per poder-hi integrar més
representativitat social, més entitats. Això representaria una
ampliació de la composició del CEIB. També modificarem les formes
d’elecció del mateix president. Tot això es treballarà
conjuntament.

S’haurà de canviar la
llei?

Els consells escolars depenen de
la Llei Orgànica d’Educació -anterior a la LOMQE i que en segons
quins aspectes encara està en vigor-, però permet una certa
flexibilitat. Dins aquest marc volem aconseguir la màxima
participació i la màxima representació. A més, el canvi aquí
s’haurà de fer via llei o decret llei.

La composició del CEIB
que féu Bauzá per augmentar els representants del Govern i
garantir-se la majoria es va fer amb un decret llei, no basta amb
derogar-lo?

Es pot fer amb diferents
fórmules, però no ho puc avançar perquè ho hem d’acordar entre
tots. Una seria derogar-lo i recuperar la composició que hi havia
abans. Però seria una solució transitòria. Si es considera que
podem seguir com ara mentre no s’allargui molt, aleshores ja
aniríem a una reforma amb més profunditat que és la que ampliaria
representació.

Entitats com l’Assemblea
de Docents o Illes per un Pacte entraran?

Molts membres del CEIB ho són
també d’aquestes dues entitats, i en aquest sentit ja hi són
presents. Ara, també he dit que hem de fer canvis per incorporar
organismes que no hi són. Igualment, també podem trobar fórmules
flexibles que permetin incorporacions transitòries.

Per tant, hi podrien
ser?

Han de tenir una figura jurídica
que no tenen, per fer-ho. És el mateix que passa amb els alumnes,
que no són al CEIB tot i que hi haurien d’ésser perquè no hi ha
cap organització a nivell balear que els permeti d’ésser-hi. Si
es constitueixen, poden ser-hi.

La mobilització social
ha estat també un motor de canvi per al CEIB?

Aquests 4 anys hi ha hagut un
desprestigi voluntari de tots els organismes educatius depenents de
la Conselleria. La comunitat educativa n’és conscient i tot això
s’ha de recuperar. Ara, aquest és un organisme molt formal que no
funciona de forma assembleària.

El Pacte per l’Educació
passarà pel Consell Escolar?

Illes per un Pacte ha demanat
que el Consell Escolar sigui l’interlocutor en aquest assumpte. El
CEIB, per tant, serà el que debatrà i farà una proposta de Pacte
Social per l’Educació, però ho hem de decidir entre tots. És un
repte complicat perquè haurem d’obrir el CEIB a organitzacions
que no en són membres. Segurament la solució serà fer comissions
mixtes.

La millor notícia de la
legislatura seria l’aprovació d’una llei sorgida d’aquest
pacte?

La millor notícia la vaig dir
quan vaig prendre possessió -dimarts-: que la comunitat educativa i
la societat se sentís convençuda que per part de tothom s’ha fet
el màxim esforç per millorar el sistema educatiu. Aprovar una llei
d’educació serà difícil i potser no s’aconseguirà.

Augmentareu la
freqüència dels plens? Marcareu una regularitat?

No se n’obviarà cap. Un ple
cada mes seria el normal. Em compromet també que quan ens arribin
modificacions normatives no es tramitin per via d’urgència.

Quin tipus de president
sereu?

No ostentaré el vot de qualitat
com a president. Quan enviam el nostre informe a la Conselleria, el
primer que fan és mirar els vots que hi ha hagut i no és el mateix
guanyar per un vot que per unanimitat. Defensaré la participació i
consens perquè els informes han d’arribar amb força al Govern.
Hi ha unes expectatives molt altes, però em fa la sensació que hi
haurà bona entesa, però hi ha sensibilitats i interessos molt
diferents. Per part meva no es perdrà.

El vostre nomenament fou
criticat. Compartiu les crítiques?

Em va caure malament, no em va
caure gaire bé. Primer perquè sóc membre d’Illes per un Pacte i
la primera polèmica va sorgir allà. Però, la veritat, no era un
tema personal, sinó de perfil. M’ho van dir i m’ho he cregut.
Pel que fa a MÉS, n’he parlat també i estava més dins la línia
de la negociació dels nomenaments. Tot està aclarit i dimarts
molts de MÉS em felicitaren.

Que anàssiu a la llista
del PSIB no és impediment?

Jo sóc un lliurepensador. Em
van demanar si volia anar a la llista i vaig dir que sí per donar
suport. No em condiciona en absolut per poder ser un president
independent, ni a la vicepresidenta tampoc.

A Menorca el president
del Consell Escolar serà elegit per primàries, a petició d’Edu21.
Què us sembla?

Els consells escolars insulars
són més morts que vius i Menorca va per davant gràcies a l’impuls
d’Edu21. És una experiència interessant, però el desavantatge
és que serà un procés lent. Cal veure com i qui ho organitza. Ara
bé, si em sembla bé la fórmula? No. Hi ha organitzacions que no
són dins Edu21.El president i vicepresident han de sortir del
mateix Consell Escolar. Hi ha diferents fórmules, de damunt per
avall i a la inversa. El més natural és que el Consell Escolar
faci una proposta al conseller.