TERCER SEMINARI WEB “Disseny Universal de l’Aprenentatge”- 24 Gener

Last Updated: juny 8, 2023By

 

Ahir seguírem amb el Segon Cicle
de Seminaris web CEIB 2022/23  
 “Aprenentatges i reflexions compartides II

Vàrem
comptar amb la col·laboració d’una ponent de luxe, na Silvana Corso, referent
internacional en el món de l’educació, guanyadora del Premi Global Teacher
Prize (2017) i a
utora de diversos articles
i llibres referits a a tutories, TIC i educació, metodologia, discapacitat
i família, amb el títol de Màster Iberoamericà en Integració de Persones amb
Discapacitat;
qui ens va donar una nova mirada cap a l’educació inclusiva amb la seva conferència “DUA: Disseny Universal de
l’Aprenentatge”.  

 

 

 

La presidenta  del CEIB, Josefa Costa Tur, va donar la
benvinguda a tots i a totes les participants al Seminari,  especialment a la ponent, Silvana Corso, i a la
Consellera del CEIB  representant de
famílies,
Irene Ripoll Hazell. També va explicar l’objectiu
del Seminari  en quant a afavorir
la millora de la qualitat educativa i la convivència en tots els centres educatius
de les nostres Illes.

N’Irene
Ripoll va presentar la ponent, Silvana Corso, fent una lloança tant a les seves
aptituds personals com al seu recorregut professional. 

Silvana
Corso  va parlar de la visió que tenim de
l’alumnat, del paper que juguen els docents en el disseny i planificació del
temps i l’espai  per atendre a la
diversitat, la flexibilitat de les programacions, els factors relacionats amb
la creació d’una aula inclusiva, el paper de les famílies, entre altres temes,
amb l’objectiu d’aportar eines per afavorir el desenvolupament de l’autonomia i
les competències de l’alumnat al màxim de les seves possibilitats.

 

 

 

 

 

Vàrem
compartir amb tots els assistents  estratègies i reflexions per poder donar
resposta a les necessitats de tot l’alumnat i perquè la inclusió sigui la base
del mètode ensenyament-aprenentatge  i
una realitat en tots els centres educatius, encara que som conscients de què
queda un llarg camí per recórrer.

 

 

Una
trobada formativa, molt enriquidora, il·lusionant i engrescadora, que juntament
amb l’èxit de la convocatòria i l’alta participació fa que, en el CEIB ens
sentim cada vegada més compromesos i il·lusionats amb la nostra tasca.

Tots
vàrem quedar amb ganes d’aprendre molts més aspectes i la valoració general
dels assistents va ser unànimement  molt
positiva.

 

Aquí
teniu l’enllaç a la presentació: 

(Fes click a l’imatge per fer la descàrrega en format pdf)

 

 

I la bibliografia recomanada per na Silvana Corso en relació al DUA:

 

Factores que condicionan los procesos de inclusión:
cultura, políticas y prácticas educativas:

  o    Ainscow, M., Hopkins,
D., Southworth, G. y West, M. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos.
Manual para la formación de equipos docentes. Madrid: Morata.

 

o    Booth, T. y Ainscow,
M. (2002) The Index for inclusion. Developing learning and participation
in schools (2nd ed). Bristol: Centre for studies in Inclusive Education.

 

o    Hineni (2008) Enfoque
y componentes. Modelo de Evaluación Inclusiva. Disponible en 
www.evaluacioninclusiva.cl

 

o    Parrilla, A. (2002).
Acerca del Sentido y Origen de la Educación Inclusiva. Revista de Educación
Latinoamericana de Educación Inclusiva.

 

o    UNESCO (2003) Superar
la exclusión mediante planteamientos integradores de la educación París:
UNESCO. En: 
http://unesco.org/educacion/inclusive

 

o    UNESCO (2005)
Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. París:
UNESCO. En: 
http://unesco.org/educacion/inclusive

 

o    UNESCO – OIE (2008).
Inclusión Educativa: El camino del Futuro, un desafío para compartir. Documento
de discusión de la 48° reunión de la Conferencia Internacional de Educación.

 

 

Diversificar la
enseñanza para responder a la diversidad:

 

o    Celada, J. (2018)
Accesibilidad Universal y Diseño para Todos. Revista de los profesionales de la
accesibilidad universal. Asociación Española de Profesionales de la
Accesibilidad Universal.

 

o    Coll, C y Onrubia,J.
(2002) Evaluar en una escuela para todos. En: Cuadernos de Pedagogía N° 38,
nov.2002. Barcelona.

 

o    Duk, C. y Loren, C.
(2010). Flexibilización del currículum para atender la diversidad. Revista
Latinoamericana de Inclusión Educativa, 4(1). http://wwwrinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art9.pdf.

 

o    Duk, C., Loren, C. y
Fuenzalida, I. (2009). Criterios y orientaciones de flexibilización del
curriculum para atender la diversidad en los distintos niveles y modalidades de
enseñanza. Santiago de Chile: Ministerio Educación de Chile – Universidad
Central.

 

o    Estrategias
diversificadas de enseñanza, Plan Apoyo Compartido – Ministerio de Educación
(Gobierno de Chile). 2012

 

o    Penalva Buitrago, J.
(2007) Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y
abierto. Consecuencias educativas. En: Revista de currículum y formación del
profesorado, 11, 3 (2007) Universidad de Granada, España. http://www.ugr.es/ local/recfpro/rev113COL2.pdf

 

 

Diseño Universal de Aprendizaje:

 o    Alba Pastor, C.
(2016). Diseño universal para el aprendizaje: educación para todos y prácticas
de enseñanza inclusivas. Madrid: Morata.

 

o    Elizondo, C. (2020)
Hacia la inclusión educativa en la Universidad: diseño universal para el
aprendizaje y la educación de calidad. Octaedro

 

o    Elizondo,C. (2020) La
inclusión en secundaria. Horsori

 

o    Moreno Angarita, M.;
Murillo, A. (2015) Estrategias pedagógicas en el diseño universal para el
aprendizaje: una aproximación desde la comunicación educativa. Universidad
Nacional de Colombia

 

o    Guía de Diseño
Universal de Aprendizaje y propuestas para llevarla a la práctica:

 

o    Alonso, C.; Gallego,
D.; Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico
y Mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero (6ª Edición).

 

o    Alonso, C.; Gallego,
D. (2006). Si yo enseño bien… ¿Por qué no aprenden los niños? II Congreso
Internacional de Máster de Educación. Editorial Máster Libros. Educando en
tiempos de cambio.

 

o    Falco González, P.
(2010). Profesores, entendamos, atendamos y respetemos la diversidad en el
aula: lo que nos enseña la teoría de los estilos de aprendizaje. Colombia,
Informe de Asesoría y Consultoría Especializada.

 

o    Martínez Geijo, P.
(2007). Estilos de enseñanza: Un paso adelante en su conceptualización y
diagnóstico. Revista de Estilos de Aprendizaje, 11(11), 1-18.

 

o    Rodríguez, A.L. (2015)
Estilos de Aprendizaje y Enseñanza. Ed. Trillas

 

o    Tomlinson, C.A.,
(2008), El aula diversificada. Dar respuesta a las necesidades de todos los
estudiantes. Octaedro.

 

o    TOMLINSON, Carol Ann
(2005): Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Paidós.

 

o    CAST (2008). Universal
design for learning guidelines version 1.0. Wakefield, MA: Author.

 

Evaluación:

 

o    Anijovich, R.;
Cappelletti, G. (2018) La evaluación como oportunidad. Paidós

 

o    Anijovich, R.;
González, C. (2011) Evaluar para aprender. Conceptos e instrumentos. AIQUE
Educación

 

o  Duk, C.; Murillo
Torrecilla, F. (2012) Una evaluación inclusiva para una educación inclusiva.
Revista latinoamericana de educación inclusiva 6.1: 11-12

 

o    Marquez Ordonez, A.
(Coord.). (2021) Inclusión: acciones en primera persona. Indicadores y modelos
para centros inclusivos. Manual práctico. Ed. Grao

 

o
Santos Guerra, M. A. (2019) Evaluar con
el corazón. De los ríos de las teorías al mar de las prácticas. Homo Sapiens

 

    I com a
resum d’aquesta ponència ens quedam amb aquesta frase:

 

 

 

Per finalitzar, la presidenta del CEIB va expressar el seu agraïment a la ponent,
Silvana Corso  
i a n’Irene Ripoll Hazell per
les seves interessants aportacions i la seva disposició a col.laborar amb el
CEIB i també als participants al Seminari web per la seva assistència.

 

JUNTS FENT COMUNITAT EDUCATIVA!!!